Ο άγιος Μεγαλομάρτυς Νικήτας (+372 μ.Χ.)
Ο δεύτερος μάρτυς, μετά τον άγιο μάρτυρα Σάββα, είναι ο άγιος μεγαλομάρτυς Νικήτας ο Ρουμάνος ή Δακορουμάνος. Το όνομα του σημαίνει νικητής, και μαρτύρησε στη χώρα μας, από τους Γότθους, το έτος 372. Αυτός ο αξιΰμνητος μάρτυς είχε γονείς που κατάγονταν από την πατρίδα του αγίου αποστόλου Παύλου, την Κιλικία της Μικράς Ασίας. Οι γονείς του μεταφέρθηκαν από τους Γότθους και αποίκισαν στην Δακία μετά το έτος 258.
Ο μακάριος Νικήτας γεννήθηκε σ’ ένα χωριό της πεδιάδας του Δούναβη (ίσως στην περιοχή του Άρντζες) στις αρχές του 4ου αιώνα και σπούδασε τα μυστήρια της πίστεως του Χριστού από τον επίσκοπο Θεόφιλο της Σκυθίας και Γοτθίας (Δακίας). Αφού έγινε μοναχός σ’ ένα από τα μοναστήρια στα νότια του Δούναβη ή πιθανώς στα βουνά του Μπουζάου, όπου υπήρξε ένα μικρό φημισμένο μοναχικό συγκρότημα, ο νέος στρατιώτης του Χριστού Νικήτας χειροτονήθηκε ιερέας από τον ίδιο τον Θεόφιλο και έγινε ιεραπόστολος στα χωριά, διδάσκοντας και βαπτίζοντας πολλούς Δακορουμάνους και Γότθους.
Όταν είδαν οι άρχοντες των Γότθων την πίστη και την απήχηση που είχε στους ειδωλολάτρες, εκμεταλλευόμενοι τον μεγάλο διωγμό του Αθανάριχου κατά των χριστιανών το 372, συνέλαβαν τον μακάριο Νικήτα, όταν λειτουργούσε στην Εκκλησία, και τον έκαψαν ζωντανό μπροστά στο Ιερό Βήμα, κατά την συνήθεια των Γότθων, στις 15 Σεπτεμβρίου. Η ενοχή του ήταν, ότι προέτρεπε τους χριστιανούς να μη θυσιάζουν σε κανένα από τα είδωλα των Γότθων, τα οποία μετέφεραν επάνω σε μια καρότσα στα διάφορα χωριά.
Τα Ιερά του Λείψανα, όσα διασώθηκαν από την φωτιά, τα συγκέντρωσαν οι χριστιανοί και τα τίμησαν με μεγάλη ευλάβεια. Το 451 μεταφέρθηκαν στην πατρογονική του γη, την Κιλικία, και τοποθετήθηκαν σε μια εκκλησία, στην πόλη Μομψουεστία, όπου και τιμήθηκε σαν μεγαλομάρτυς απ’ ολόκληρη την χριστιανική Εκκλησία.
Ρουμάνικο Γεροντικό. εκδ. Ορθόδοξος κυψέλη, Θεσσαλονίκη 1985.
ΣΗΜΕΡΑ ΘΥΣΙΑΖΟΥΝ ΟΙ ΚΟΛΥΜΠΑΡΙΟΥ ΣΤΑ ΕΙΔΩΛΑ , ΑΝΑΒΟΥΝ ΚΕΡΙΑ ΣΕ ΞΕΝΟΥΣ ΝΑΟΥΣ , ΣΤΙΣ ΣΥΝΑΓΩΓΕΣ . ... ΠΟΥ ΝΑ ΖΟΥΣΕ ΣΗΜΕΡΑ Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ ΘΑ ΤΟΝ ΞΑΝΑΚΑΙΓΑΤΕ ΖΩΝΤΑΝΟ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ ΚΑΘΑΡΜΑΤΑ .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου