ΑΡΧΙΚΗ

ΠΕΡΙ ΓΑΜΟΥ

 

ΠΕΡΙ ΓΑΜΟΥ
 
Ἀγ.Νικοδήμου. Διὰ τρία αἴτια λέγουσιν οἱ ἱεροὶ Θεολόγοι ὅτι εἶναι ὁ γάμος μυστήριον. α΄  διὰ τὴν ἀγαπητικὴν ἕνωσιν τῶν ψυχῶν τοῦ ἀνδρὸς καὶ τῆς γυναικός· β΄ διότι ὁ γάμος εἶναι τύπος τῆς πνευματικῆς ἑνώσεως τοῦ Χριστοῦ μετὰ τῆς Ἐκκλησίας, καθὼς λέγει ὁ Παῦλος· «τὸ μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν· ἐγὼ δὲ λέγω εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν Ἐκκλησίαν (Ἐφεσ. ε΄ 32) καὶ γ΄ διότι ὁ γάμος περιέχει εἰς τὸν ἑαυτόν του χάριν θείαν, καθὼς τὴν περιέχουσι καὶ τὰ ἄλλα μυστήρια· καὶ διὰ τοῦτο λύει τὸν ἄνδρα καὶ τὴν γυναῖκα ἀπὸ τὴν ἁμαρτίαν τῆς πορνείας, καθὼς καὶ ἡ μετάνοια καὶ τὸ εὐχέλαιον λύουσι τὸν ἄνθρωπον ἀπὸ τὴν ἁμαρτίαν· λέγει γὰρ ὁ ἴδιος Παῦλος· «διὰ δὲ τὰς πορνείας ἕκαστος ἑαυτοῦ γυναῖκα ἐχέτω· καὶ ἑκάστη τὸν ἴδιον ἄνδρα ἐχέτω» (Α΄ Κορ. ζ΄ 2). (Γεώργιος ὁ Κορέσιος ἐν τῷ περὶ μυστηρίων καὶ ἄλλοι). Χρηστοήθεια τῶν Χριστιανῶν 41-42
 

Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Ο γάμος είναι μέγα μυστήριο. Γι' αυτό ο καθένας σας ας αγαπάει τη γυναίκα του, όπως αγαπάει τον εαυτόν του, και η γυναίκα να σέβεται και να τιμάει τον άνδρα. Αγ.Ιωάν.Χρυσ.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Και όλοι δε οι προφήτες είχαν και γυναίκες και σπίτια, όπως ο Ησα'ί'ας, ο Ιεζεκιήλ, όπως ο μέγας Μωυσής, και δεν ζημιώθηκαν στην αρετή εξ' αιτίας αυτού. Αγ. Ιωάν. Χρυσ.
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιατί, άν ο γάμος, αγαπητέ μου, καί η ανατροφή τών παιδιών επρόκειτο να γίνει εμπόδιο στό δρόμο τής αρετής, δέν θά έβαζε τό γάμο στή ζωή μας ο Δημιουργός τών όλων. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-32
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Αλλά επειδή δέν μάς εμποδίζει στήν κατά Θεόν φιλοσοφία, άν θέλουμε νά αγρυπνούμε, αλλά καί μάς προσφέρει μεγάλη παρηγοριά, γιατί κατασιγάζει τήν μαινόμενη φύση μας καί δέν μάς αφήνει να σαλευόμαστε μέσα στό πέλαγος, αλλά μάς ετοιμάζει να προσορμίζουμε συνεχώς τό σκάφος στό λιμάνι τού έγγαμου βίου, γι' αυτό καί χάρισε στό ανθρώπινο γένος τήν παρηγοριά πού προέρχεται από το γάμο.  Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-32
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δύο είναι οι σκοποί, για τους οποίους έχει θεσπισθεί ο γάμος, για να σωφρονούμε και για να γινόμαστε γονείς, από τους δύο όμως αυτούς σκοπούς ο πρώτος είναι η σωφροσύνη. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-33
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. 'Ειρήνην διώκετε μετά πάντων καί τόν αγιασμόν''. Τί εννοεί ''τόν αγιασμόν''; Τήν σωφροσύνη καί τήν κοσμιότητα τήν εν γάμω. Άν, λέγει, κάποιος είναι άγαμος, άς μένει αγνός ή άς έρχεται σέ γάμο. Αλλά καί άν είναι έγγαμος, άς μήν πορνεύει, αλλά άς χρησιμοποιεί τήν γυναίκα του. Γιατί και αυτό είναι αγιασμός. Πώς; Δέν δίνει ο γάμος τόν αγιασμό, αλλ' ο γάμος διατηρεί τόν αγιασμό που χαρίζει η πίστη, γιατί δέν σε αφήνει να αφοσιώνεσαι στήν πόρνη.  Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-33
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιατί ο γάμος είναι τίμιος, όχι άγιος . ο γάμος είναι καθαρός, δέν προσφέρει όμως καί τήν αγιότητα . εμποδίζει εν τούτοις να μολύνουμε τήν αγιότητα, πού χαρίζει η πίστη.  Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-33
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Δόθηκε βέβαια καί μέ σκοπό τήν τεκνοποιϊα ο γάμος, πολύ περισσότερο όμως δόθηκε γιά να σβήσει τή φλόγα τής σαρκικής επιθυμίας, πού είναι μέσα στή φύση τού ανθρώπου. Καί μάρτυρας είναι ο Απ.Παύλος πού λέει ''Διά δέ τάς πορνείας έκαστος τήν εαυτού γυναίκα εχέτω'', καί δέν είπε άς έχει τήν γυναίκα του γιά τήν τεκνοποιϊα. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-35
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. 'Καί πάλιν επί το αυτό συνέρχεσθε'' παραγγέλει, όχι γιά να αποκτήσουν πολλά παιδιά, αλλά γιατί; ''Ίνα μή πειράζη υμάς ο σατανάς''. (για να μήν σάς παρακινεί στήν πορνεία). Καί προχωρώντας δέν είπε . άν επιθυμούν παιδιά, αλλά τί; ''Ει δέ μή εγκρατεύονται, γαμησάτωσαν''. (Άν όμως δέν μπορούν να εγκρατευθούν, άς έλθουν σέ γάμο). Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-35
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Καί εκείνο πρέπει νατό γνωρίζεις, ότι δηλαδή μετά τό γάμο δέν είναι δυνατόν νά χαλιναγωγεί κανείς τήν σάρκα του καί νά εγκρατεύεται, αλλά είναι αναγκασμένος να διαλέξει ένα από τά δύο . ή να έχει διαρκώς συζυγικές σχέσεις μέ τήν γυναίκα του, άν είναι καί εκείνη σύμφωνη, ή, άν αυτή θέλει νά εγκρατεύεται, νά απομακρυνθεί από κοντά της καί να νικηθεί από τήν μοιχεία. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-79
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. 'Είναι προτιμότερο νά έλθει κανείς σέ γάμο, παρά να φλέγεται από τή σαρκική επιθυμία'' (Α-Κορ.7,9). Φανέρωσε ο Απ.Παύλος πόσο τυραννική είναι η επιθυμία. Αυτό πού λέει σημαίνει τό εξής άν υποφέρεις από τή μεγάλη ανάγκη καί τή φλόγα τής σαρκικής επιθυμίας, απαλάξου από τούς κόπους καί τούς ιδρώτες συνάπτωντας γάμο, γιά να μήν τυχόν παρεκταπείς.
Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-37
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Νά τούς οδηγούμε (τούς νέους) γρήγορα στό γάμο, ώστε νά δέχονται τή νύφη με καθαρά καί αγνά σώματα . αυτοί οι έρωτες είναι οι θερμότεροι. Εκείνος πού είναι αγνός πρίν από το γάμο, θά είναι αγνός πολύ περισσότερο μετά το γάμο . ενώ εκείνος πού συνήθισε νά πορνεύει πρίν από το γάμο, θά κάμει το ίδιο καί μετά το γάμο. Διά τούτο βάζουν στά κεφάλια τών νεόνυμφων, στεφάνια πού είναι σύμβολα τής νίκης, γιατί αφού αναδείχτηκαν ανίκητοι, προσέρχονται στό συζυγικό κρεββάτι αγνοί, χωρίς νά νικηθούν από τήν ηδονή.  Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-57
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Όταν όμως αρχίσει κανείς να ασελγεί από νέος καί να γνωρίζει τίς συνήθειες τών πόρνων, τήν πρώτη καί δεύτερη νύχτα τού γάμου θά παινέψει τήν γυναίκα του . ύστερα όμως θά ξεγλιστρήσει γρήγορα πρός τήν ασέλγεια εκείνη, ζητώντας το χωρίς μέτρο καί άτακτο γέλιο, τά αρμόζοντα σέ δούλους αισχρά λόγια, τίς προκλητικές κινήσεις καί όλη τήν υπόλοιπη αδιάντροπη συμπεριφορά, πού δέν είναι επιτρεπτό σε εμάς να αναφέρουμε. Αυτά η ελεύθερη γυναίκα δέν ανέχεται νά τού τά παρέχει, ούτε νά καταμολύνει τόν εαυτό της. Π.ανθ.Αγ.Ι. Χρυσοστ. Β-54
Αγ.Ιωάν.Χρυσ. Γιατί έδωσε υπόσχεση γιά κοινωνία βίου καί τεκνοποιϊα στόν άνδρα της καί όχι γιά αδιάντροπη συμπεριφορά καί απρεπή γέλια . γιά νά μένει στό σπίτι, γιά νά διδάσκει καί εκείνον να είναι σεμνός καί όχι γιά να διεγείρει σ' αυτόν τήν πορνική επιθυμία. Αλλά σου φαίνονται γλυκά τά λόγια τής πόρνης; Το ξέρω κι εγώ, αφού καί η Αγ.Γραφή τό επιβεβαιώνει ''Μέλι στάζει από τά χείλη τής πόρνης''. Γι' αυτό κι εγώ τά κάνω όλα αυτά, ώστε νά μή γευθείς τό μέλι εκείνο, γιατί γρήγορα μετατρέπεται σέ χολή. Π.ανθ.Αγ.Ι.Χρυσοστ.Β-54
Κλήμης Αλεξ. Δικαίωμα να συνουσιάζονται έχουν μόνο οι πανδρεμένοι, και ο σκοπός τής συνουσίας τους είναι η παιδοποιϊα, και ο σκοπός τής παιδοποιϊας είναι η δημιουργία καλών παιδιών.  Κλήμης Αλεξ.
Αγ.Γρηγ.θεολ. Συμφέρει να πανδρευθεί κάποιος; Κι εγώ το δέχομαι, διότι ''τίμιος ο γάμος και η κοίτη αμίαντος'', συμφέρει στούς σώφρονες κι όχι τους αχόρταγους που θέλουν να τιμούν τη σάρκα περισσότερο απ' όσο πρέπει. Αγ.Γρηγ.θεολ.
Αγ.Γρηγ.θεολ. Όταν ο γάμος είναι μόνο τούτο, δηλ. γάμος και ένωση συζύγων κι επιθυμία να αποκτήσουν παιδιά, πού θα μάς διαδεχθούν, τότε είναι καλός ο γάμος. Αγ.Γρηγ.θεολ.
Αγ.Γρηγ.θεολ. Όταν ο γάμος εξάπτει τίς σωματικές επιθυμίες και είναι τριγυρισμένος από αγκάθια και αποτελεί, κατά κάποιον τρόπο, δρόμο πρός τήν κακία, τότε λέγω και εγώ ότι δέ συμφέρει να πανδρεύεται κανείς. Αγ.Γρηγ.θεολ.
Ωριγένης Επειδή ''ο θεός συνέζευξε'' γιά αυτό το λόγο είναι θείο χάρισμα ο γάμος . ο Απ. Παύλος που γνωρίζει ότι χάρισμα είναι και η αγνή αγαμία και ο κατά λόγο Θεού γάμος είπε : 'θέλω δέ όλοι οι άνθρωποι να είναι σάν τόν εαυτό μου, αλλά ο καθένας ιδιαίτερο έχει χάρισμα από το Θεό, άλλος μέν έτσι, άλλος δέ έτσι''  (Α-Κορ. 7,7).  Ωριγένης
Αγ.Βασιλ.Αγκ. Τί σημαίνει το να τελέσει γάμω εν Κυρίω; Το να μήν παρασυρθούν προηγουμένως στίς ηδονές τής σάρκας γιά τήν ένωση, αλλά προτιμούν το γάμο κρίνοντάς τον επωφελή γιά τη ζωή.  Αγ.Βασιλ.Αγκ.
Ἀγ.Βρεσθένης Ματθαῖου. ὰν δὲ καὶ εἴπωμεν περὶ τοῦ «ὁ Γάμος τίμιος, καὶ ἡ κοίτη ἀμίαντος». Καὶ ποῦ σήμερον; Οὐ λέγω περὶ παρανόμως συζώντων πλείστων σήμερον λεγομένων Χριστιανῶν, οὐ χωρεῖ τὸ στόμα μου, ἀλλὰ τῶν μοιχῶν καὶ μοιχαλίδων αἰσχροτάτων γυναικῶν πολλῶν σήμερον. Ἄς ἀκούσουν τὴν τιμωρίαν τῶν παλαιῶν εἰδωλολατρῶν ἐν Λωκρίδι τῆς Ἑλλάδος. Ὅλα τὰ ἔθνη ὑπὸ τριῶν μαρτύρων ἐβασίζοντο εἴ τις ἤ ἀνὴρ εἴτε γυνὴ εἰς μοιχείαν ὑπέπεφτον, ἔκοπτον τὰ τρία μέλη τοῦ σώματος, τὴν ῥίνα (μύτην) τὰ χείλη καὶ τὰ ὦτα (αὐτιά). Οἱ δὲ Κρωτονιᾶται ἐτιμώρουν τὸν μὲν ἄνδρα 1000 ῥαβδισμούς, τῆς δὲ γυναικὸς ἔβγαζον τὸν δεξιὸν ὀφθαλμὸν διὰ τιμωρίαν. Οἱ δὲ Αἰγύπτιοι τοὺς ἔκαιον ζωντανούς. Οἱ δὲ Ἰσραηλῖται εἶχον τὸν λιθοβολισμόν, διὰ τῶν λίθων ἐφόνευον τοὺς μοιχοὺς καὶ μοιχάδας. Θείον Προσευχητάριον Ἀγ.Βρεσθένης Ματθαῖου. Εκδ.1933 σελ. 81-84.
Πηδαλιο-424 Δεν πρέπει οι της Εκκλησίας ήτοι τόσον οι Κληρικοί όσον και οι λα'ι'κοί ορθόδοξοι να υπανδρεύουσι τα τέκνα των με αιρετικούς. [10ος κανών της εν Λαοδικεία Τοπικής Συνόδου]  Πηδαλιο-424
Πηδάλιο-433 Δεν πρέπει οι Χριστιανοί να δίδουν είς κανένα αιρετικόν τους υιούς και τας θυγατέρας αυτών προς γάμου κοινωνίαν, ίνα μην μεταστρέψουσιν αυτούς από την ορθήν πίστιν είς τα κακόδοξα αυτών δόγματα, μάλλον δε αυτοί να λαμβάνουν εκ των αιρετικών, εάν όμως αυτοί υποσχεθούν και μετατεθούν πρώτον εκ της αιρέσεως είς την ορθοδοξία. [31ος εν Λαοδικεία]
Πηδάλιο-608 Ο Μέγας Βασίλειος διορίζει στον 26ο Κανώνα του ότι, εκείνοι όπου πορνεύσουν μέν πρότερον είτε με παρθένον, είτε με πόρνην, και μετά την πορνείαν ζητούν να υπανδρευθούν, το ασφαλέστερον και καλύτερον είναι να μην υπανδρεύωνται, αλλά και αν φθάσουν να υπανδρευθούν να χωρίζονται επειδή ο γάμος δια τούτο λέγεται τίμιος και η κοίτη αμίαντος, διά τι είναι καθαρός από κάθε προηγούμενην αμαρτίαν και φθοράν, η δε πορνεία και φθορά ούτε γάμος είναι ούτε γάμου αρχή. Εάν δε οι πορνεύσαντες αυτοί δεν στεργούν κατ' ουδένα τρόπον να χωρισθούν, να επιτιμώνται μεν ως πόρνοι, επτά χρόνους δηλαδη, να αφήνωνται δε αχώριστοι, δια να μη ακολουθήσει κανένα άλλο πράγμα χειρότερον.  Πηδάλιο-608
Πηδάλιο-439 Επειδή οι γάμοι και οι εορταί που έκαμαν τίνες είναι ανερετικά του πένθους και της νηστείας της μ', διά τούτο ο 52ος κανών της εν Λαοδικεία προστάζει να μην γίνονται τα τοιαύτα. Πηδάλιο-439
Πηδάλιο-440 Προστάζει ο 53ος κανών της εν Λαοδικεία Τοπικής Συνόδου τους Χριστιανούς, όταν πηγαίνουν είς τους γάμους, να μην βαλίζουν, ήτοι κτυπούν τύμπανα ή άλλα όργανα, και κατά την αρμονία αυτών και ηχολογίαν να χορεύουν, αλλά να γευματίζουν και να δειπνούν είς τους γάμους αυτούς με συστολήν και σεμνότητα, καθώς είναι πρέπον εις τους Χριστιανούς.
Πηδάλιο-613 Ο 38ος κανών του Μεγ. Βασιλείου διορίζει ότι όσαι κόραι και παρθένοι, υπεξούσιοι ούσαι είς των Πατέρα των, παρά την γνώμην αυτού ηκουλούθησαν, ήτοι θεληματικώς αφ' εαυτών έδωκαν τον εαυτόν των είς τους αγαπητικούς των, αυταί πορνεύουσιν και ούχι υπανδρεύονται. Εάν δε μετά ταύτα διαλλαγώσι και συναινέσουν οι γονείς των τοιούτων παρθένων είς το να συγκατοικούν με αυτάς οι αγαπητικοί και φθορείς αυτών, φαίνεται μεν, ότι το εξ' αρχής γεγενημένον ιατρεύται, και η πορνεία αυτών είς γάμον μεταβάλεται, όμως δεν συγχωρούνται παρευθύς να μεταλαμβάνουν οι τούτο ποιούντες άνδρες τε και γυναίκες, αλλά κανονίζονται τρία έτη. Πηδάλιο-613

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος: Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός. (Ο Αντίπαπας) – Σκοπός συγγραφής του έργου.

  Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός. (Ο Αντίπαπας). Η δράση και το εγκώμιο του, γραμμένα από τον Άγιο Αθανάσιο τον Πάριο. Ο ΑΝΤΙΠΑΠΑΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις