ΑΡΧΙΚΗ

Για την αυτεξουσιότητα μας, και ότι ο άνθρωπος πλάσθηκε αυτεξούσιος.

 

Οσίου Εφραίμ του Σύρου. Για την αυτεξουσιότητα μας, και ότι ο άνθρωπος πλάσθηκε αυτεξούσιος.

 

Μπορείτε να διαβάσετε και τα υπόλοιπα κεφάλαια εδώ: Οσίου Εφραίμ του Σύρου. Έργα.


Για την αυτεξουσιότητα μας, και ότι ο άνθρωπος πλάσθηκε αυτεξούσιος

Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο αυτεξούσιο, τιμώντας τον με λόγο και με σοφία, βάζοντας μπροστά στα μάτια του τη ζωή και το θάνατο (πρβλ. Δευτ. 30, 15), ώστε, αν θα θελήσει να βαδίσει το δρόμο της ζωής με την αυτεξουσιότητα του, να ζήσει στον αιώνα. Αν όμως παρακινημένος από την κακή προαίρεση βαδίσει το δρόμο του θανάτου, να τιμωρείται αιώνια.

Διότι τα πράγματα της φύσης είναι αμετάβλητα, και δεν είναι άξια ούτε για τιμές, ούτε για τιμωρίες· κανείς δηλαδή ποτέ δεν κατηγορήθηκε, επειδή είναι λευκός ή μαύρος, ή για το ότι είναι ψηλός ή κοντός· διότι αυτά δεν ανήκουν στην προαίρεση μας.

Στην προαίρεσή μας δηλαδή ανήκουν και οι τιμωρίες και οι τιμές· διότι χρειάζονται και τα δύο: και η δική μας απόφαση και θέληση, και η βοήθεια και στήριξη του Θεού· όταν μάλιστα λείπει το ένα, δεν ενεργεί και το άλλο. Ο Θεός «αυτούς που προγνώρισε, και τους προόρισε και τους κάλεσε, αλλά όσους έχουν κληθεί σύμφωνα με την πρόθεση τους», [ὅτι οὓς προέγνω, καὶ προώρισε… τούτους καὶ ἐκάλεσε, καὶ οὓς ἐκάλεσε… τοῖς κατὰ πρόθεσιν κλητοῖς οὖσιν] (Ρωμ. 8, 28-30), όπως λέει ο Απόστολος, δηλαδή σύμφωνα με τη θέληση και την απόφαση τους.

Διότι εκείνους που δε θέλησαν, τους άφησε να βαδίζουν σύμφωνα με το θέλημα τους· διότι δεν παραβιάζει, ούτε καταργεί το θέλημα τους και την εικόνα του, τον άνθρωπο. Ο ίδιος είναι αόρατος, η εικόνα του όμως ο άνθρωπος είναι ορατός. Αυτό λοιπόν που θα έκανε κάποιος στον άνθρωπο, είτε καλό, είτε κακό, αναφέρεται σ’ εκείνον· γι’ αυτό και κάθε κρίση θα προέλθει από αυτόν, απονέμοντας όπως αξίζει στον καθένα· διότι υπερασπίζεται τη μορφή του.


Οσίου Εφραίμ του Σύρου. Έργα. τ. Ε΄.
μετ. Κωνσταντίνου Γ. Φραντζολά.
εκδ. Το Περιβόλι της Παναγίας, εκδ. Α΄ 1994.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το πρωτάκουστο και παράδοξο είναι, όταν τα ίδια τα όπλα των εχθρών οδηγούνται σαν πολεμικές μηχανές εναντίον τους 5

  Η Ιερωσύνη-  ο Γάμος - το  Ευχέλαιο Απαντήσεις σε ερωτήματα δογματικά  Ανδρέα Θεοδώρου, εκδ. Αποστολικής Διακονίας, 1997, σελ. 172-1...

Δημοφιλείς αναρτήσεις