Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός. Έκδοση ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως: 66. Για την προκοπή [του Ιησού].
Γ΄ (22) 66. Για την προκοπή [του Ιησού].
Λέγεται μάλιστα ότι «προόδευε στην σοφία και την σωματική ανάπτυξη και την χάρη» (Λουκ. 2, 52) [Καὶ Ἰησοῦς προέκοπτε σοφίᾳ καὶ ἡλικίᾳ καὶ χάριτι παρὰ Θεῷ καὶ ἀνθρώποις], με το να αυξάνει κατά το σώμα, και ακόμη με το να φανερώνει με την σωματική ανάπτυξη την σοφία που είχε μέσα του· ακόμη δε με το να κάνει δική του την προκοπή των ανθρώπων στην σοφία και στην χάρη, και την εκπλήρωση της συγκαταβάσεως του Πατρός, δηλαδή την θεογνωσία και την σωτηρία των ανθρώπων, και με το να κάνει δικά του όλα τα δικά μας.
Αυτοί όμως που λένε ότι προόδευε αυτός στην σοφία και την χάρη, επειδή δεχόταν την προσθήκη τους, υποστηρίζουν ότι δεν έχει γίνει η ένωση από την πρώτη στιγμή της ύπαρξης της σάρκας, και δεν παραδέχονται την υποστατική ένωση, ακολουθώντας μάλιστα τον ανόητο Νεστόριο, τερατολογούν με το να παραδέχονται σχετική ένωση και φανταστική ενοίκηση, «Μὴ γινώσκοντες μήτε ἃ λέγουσι μήτε περὶ τίνων διαβεβαιοῦνται» (Α΄ Τιμ. 1, 7).
Διότι αν ενώθηκε αληθινά η σάρκα με τον Θεό Λόγο, από την πρώτη στιγμή της υπάρξεως της, ή καλύτερα αν απέκτησε ύπαρξη μέσα σ’ αυτόν* και απέκτησε την υποστατική ταύτιση με αυτόν, πως λοιπόν δεν έγινε πάρα πολύ πλούσια από κάθε σοφία και χάριν; Όχι επειδή η ίδια συμμετείχε στην χάρη, ούτε επειδή συμμετείχε κατά χάριν σ’ αυτά που είχε ο Λόγος, αλλά μάλλον, επειδή ανέβλυζε την χάρη και την σοφία και την τελειότητα όλων των αγαθών για τον κόσμο, διότι χάρη στην υποστατική ένωση, έγιναν τα ανθρώπινα και τα θεία γνωρίσματα του ενός Χριστού, αφού ο ίδιος ήταν συγχρόνως Θεός και άνθρωπος.
* Μέσα στον Θεό Λόγο.
Ιωάννης ο Δαμασκηνός, Άπαντα τα έργα.
1. Δογματικά Α΄. Έκδοσις ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως.
Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας (ΕΠΕ). Πατερικές εκδόσεις «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Θεσσαλονίκη, 1976.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου