ΑΡΧΙΚΗ

Δέν θά άγαπήση ό άπαίδευτος αύτούς, πού τόν έλέγχουν (Παροιμ. 15,12)

 

Ποιούς πρέπει νά έλέγχη ό Πνευματικός καί πότε καί πώς.

Δέν είναι καλό, Πνευματικέ, ούτε τό νά μή έλέγχης κανένα, ούτε πάλι τό νά έλέγχης όλους· διότι οί σοφοί καί παιδευμένοι ώφελούνται άπό τούς έλέγχους· «Έάν έλέγχης άνδρα συνετό, θά άντιληφθή τό σφάλμα του καί θά διορθωθή» (Παροιμ. 19,25). Άλλά καί όσοι έξομολογούνται μέ αύθάδεια καί σκληροκαρδία, έλέγχους χρειάζονται, σύμφωνα μέ τό «”Ελεγχε αύτούς άποτόμως» (Τίτ. 1,13). Ένώ οί άπαίδευτοι δέν δέχονται τούς έλέγχους· «Δέν θά άγαπήση ό άπαίδευτος αύτούς, πού τόν έλέγχουν» (Παροιμ. 15,12)· ούτε οί δειλοί, γιά νά μή πέσουν σέ άπόγνωσι άπό τόν φόβο τους· ούτε όσοι μέ κατάνυξι έξομολογούνται· διότι αύτοί έλέγχους δέν χρειάζονται, άλλά μάλλον παρηγοριά· ούτε οί άξιωματικοί, κατά τό «Πρεσβυτέρα) μή έπιπλήξης, άλλά παρακάλει ώς πατέρα» (Α’ Τιμόθ. 5,1). Κάποτε όμως χρειάζονται έλέγχους καί οί άξιωματικοί, άνακατεμένους όμως μέ κάποιους επαίνους, όπως κάνει ό Θεός στήν Άποκάλυψι μέ τούς Επισκόπους τών έπτά Εκκλησιών τής Ασίας (Άποκ. 2,3).

 

Πρέπει όμως νά έλέγχης, Πνευματικέ, σιγά σιγά, όπως έλέγχει καί ό ίδιος ό Θεός, όπως άναφέρεται· «Έκείνους πού άμαρτάνουν τούς τιμωρείς έλαφριά καί μέ έπιείκεια» (Σοφ. Σολ. 12,2)· καί γενικά, οί έλεγχοί σου πρέπει νά είναι πάντοτε άναμεμιγμένοι μέ τήν γλυκύτητα καί πραότητα, όπως παραγγέλλει ό Παύλος «Πρέπει μέ πραότητα νά παιδαγωγή τούς άντιθέτους, γιά νά τούς δώση κάποτε ό Θεός μετάνοια» (Β’ Τιμόθ. β’ 25). Ό δέ κατάλληλος καιρός τών έλέγχων είναι, άφού έξομολογηθή ό άμαρτωλός· καί γενικά, άφού ξεσκοτισθή λίγο καί ξεμεθύση άπό τήν άμαρτία. [57]

Πώς πρέπει νά οίκονομή ό Πνευματικός έκείνους πού έχουν λογισμούς βλασφημίας καί άπορίας.

Έάν τύχη νά έξομολογήσης μερικούς, πού έχουν λογισμούς βλασφημίας ή άλλους, πού νά έχουν πάντοτε άπορίες καί φόβους στόν λογισμό τους ή γιά τήν υγεία καί τήν ζωή τους ή γιά τήν σωτηρία τής ψυχής τους· στούς πρώτους λέγε νά καταφρονούν τίς βλασφημίες αύτές καί νά μη τίς σκέπτωνται καθόλου γιά άμαρτία, έπειδή δέν είναι γέννημα δικό τους, άλλά τού μισόκαλου διαβόλου· ή καί νά άντιλέγουν σέ αύτούς τούς βλάσφημους λογισμούς μέ αύτά τά λόγια· «’Ύπαγε όπίσω μου Σατανά· ότι έγώ Κύριον τόν Θεόν μου προσκυνήσω, καί αύτώ μόνω λατρεύσω· έπί δέ τήν κεφαλήν σου επιστρέφει ό πόνος καί ή βλασφημία σου έν τφ νΰν αίώνι καί έν τώ μέλλοντι», όπως σοφά συμβουλεύει ό ‘Άγιος ’Ιωάννης τής Κλίμακος στόν κγ Λόγο κατά βλασφημίας. [58] Σέ έκείνους πάλι πού έχουν άμφιβολίες άσταμάτητες, πού προέρχονται ή άπό κάποια μελαγχολία καί ύποχονδρία ή άπό τόν διάβολο, άπό δοκιμή ή παραχώρησι Θεού· σέ αύτούς, λέω, πές· σ’) νά προσεύχωνται συνέχεια στόν Θεό· β’) νά μή πιστεύουν στούς λογισμούς τους, άλλά νά πιστεύουν καί νά ύποτάσσωνται σέ έκείνα, πού τούς λές έσύ· καί γ’) άν σού είναι δυνατό νά τούς δίνης γραπτά τόν Κανόνα, πού θά τούς όρίσης· διότι αύτοί βρισκόμενοι πάντοτε σέ άπορίες, μέ δυσκολία μπορούν νά πιστεύσουν έκείνο πού βλέπουν γραμμένο

 

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ

«ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΤΑΡΙΟΝ»

... ἀλλὰ διὰ ὑβριστικὴν συμπεριφορὰν εἰς τὸν Δεσπότην ἔχω τὴν ἀξίωσιν νὰ σωφρονίσης τὸν συνάνθρωπόν σου.
σὺ λοιπὸν νὰ ἀγωνισθῇς μέχρι θανάτου ὑπὲρ τῆς ἀληθείας καὶ ὁ Κύριος θὰ πολεμήση δι’ ἐσέ.

 ώρα δὲ τοὐλάχιστον τὸν ὀμόδουλον καὶ ὁμότιμόν σου ἂν παραστῇ ἀνάγκη νὰ πεθάνης, σωφρονίζων τὸν ἀδελφόν σου, νὰ μὴ διστάσης νὰ τὸ κάμης, διότι ἔτσι θὰ γίνης μάρτυς τοῦ καθήκοντος· διότι καὶ ὁ Ἰωάννης ἔγινε μάρτυς.
Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου  ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΑΝΔΡΙΑΝΤΑΣ ΟΜΙΛΙΑ Α’ ΕΠΕ σελ. 621-625 

Πως γίνετε η σωφρόνιση  στην αρχή με έλεγχο και Μετάνοια .

Να τους δειξης την αρρώστια τα πάθη τους , να καταλάβουν το κακό την αρρώστια που έχουν  και μετά να τους θεραπεύσεις . 

Θεραπεία να τους διδάξεις την ΟΔΟ της ΣΩΤΗΡΙΑΣ  τον ΝΟΜΟ του ΘΕΟΥ .


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Ιερά Σύνοδος για τον προσωπικό αριθμό

  Προσοχή είναι απάτη αυτά που βγάλανε στην Ι.Σύνοδο  δεν σας προφυλάσσουν (ΠΟΙΜΝΙΟ)  λένε εν μέρη την αλήθεια απ το ΦΕΚ της Κυβερνήσεως, δη...

Δημοφιλείς αναρτήσεις