ΑΡΧΙΚΗ

Γ΄ (26) 70. Για το πάθος του σώματος του Κυρίου και για την απάθεια της θείας του φύσεως.

 

Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός. Έκδοση ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως: 70. Για το πάθος του σώματος του Κυρίου και για την απάθεια της θείας του φύσεως.

 

Γ΄ (26) 70. Για το πάθος του σώματος του Κυρίου και για την απάθεια της θείας του φύσεως.

Ο ίδιος λοιπόν ο Λόγος του Θεού όλα τα υπέφερε με την σάρκα, ενώ έμενε απαθής η θεία και μόνη απαθής φύση του. Διότι ο ένας Χριστός, που είχε ενώσει στο πρόσωπο του την θεία και την ανθρώπινη φύση, ο οποίος υπάρχει με την θεία και την ανθρώπινη φύση, όταν έπασχε, η μεν παθητή φύση του, επειδή έχει φυσική ιδιότητα να πάσχει, έπασχε, αλλά δεν έπασχε μαζί το απαθές.

Η ψυχή δηλαδή, επειδή είναι παθητή, όταν κόβεται το σώμα, αν και η ίδια δεν κόβεται, πονεί και πάσχει μαζί με το σώμα, η θεότητα όμως επειδή είναι απαθής, δεν έπασχε μαζί με το σώμα. Πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεχόμαστε Θεό που έπαθε κατά την σάρκα, αλλά με κανένα τρόπο θεότητα που έπαθε, ή Θεό που έπαθε δια μέσου της σάρκας.

Διότι όπως ακριβώς, όταν ο ήλιος φωτίζει ένα δένδρο, αν ένα τσεκούρι κόβει το δένδρο, ο ήλιος παραμένει άκοπος και απαθής, πολύ περισσότερο παραμένει απαθής η απαθής θεότητα του Λόγου, που είναι ενωμένη με την σάρκα, όταν πάσχει η σάρκα. Και όπως ακριβώς, αν κανείς χύνει νερό επάνω σε πυρακτωμένο σίδηρο, αυτό που έχει φυσική του ιδιότητα να πάσχει από το νερό, εννοώ η φωτιά, σβήνει, αλλά μένει αβλαβής ο σίδηρος (διότι δεν έχει φυσική του ιδιότητα να καταστρέφεται από το νερό), πολύ περισσότερο όταν έπασχε η σάρκα, η θεότητα, η μόνη απαθής, δεν δεχόταν το πάθος, μολονότι παρέμενε αχώριστη από αυτήν· δεν είναι μάλιστα ανάγκη να μοιάζουν τα παραδείγματα τέλεια και χωρίς παράλειψη.

Διότι στα παραδείγματα είναι ανάγκη να παρατηρούμε και την ομοιότητα και την παραλλαγή, επειδή δεν θα ήταν παράδειγμα· διότι αυτό που είναι σε όλα όμοιο, θα ήταν το ίδιο και όχι παράδειγμα, και κυρίως για τα θεία. Είναι πράγματι αδύνατον να βρεθεί παράδειγμα όμοιο σε όλα για την θεολογία και για το σχέδιο της οικονομίας του Θεού.


Ιωάννης ο Δαμασκηνός, Άπαντα τα έργα.
1. Δογματικά Α΄. Έκδοσις ακριβής της Ορθοδόξου Πίστεως.
Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας (ΕΠΕ). Πατερικές εκδόσεις «Γρηγόριος ο Παλαμάς». Θεσσαλονίκη, 1976.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος: Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός. (Ο Αντίπαπας) – Σκοπός συγγραφής του έργου.

  Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός. (Ο Αντίπαπας). Η δράση και το εγκώμιο του, γραμμένα από τον Άγιο Αθανάσιο τον Πάριο. Ο ΑΝΤΙΠΑΠΑΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις