Ερώτηση Γ΄: Με ποιον τρόπο παρίστανται οι Άγγελοι στον Θεό. Και πώς, καθώς στον Ιώβ, στην μέση αυτών των Αγγέλων και ο Διάβολος στάθηκε. Πώς μαθαίνουν το θέλημα του Θεού οι Άγγελοι, και πως ο σκοτεινός Δαίμονας παρουσιάσθηκε μπροστά στον Θεό.
Προς δε την απορία σου με ποιον τρόπον παρίστανται οι Άγγελοι στον Θεό, όπου ποτέ δεν είδαν αυτόν τον Θεό, και πώς μαθαίνουν το θέλημά του, και πώς ο Διάβολος παρίσταται σ’ αυτόν τον Θεό εν τω μέσω των Αγγέλων, αυτό θέλουμε να απαντήσουμε, ότι αυτά είναι πάνω από την δύναμη του ανθρώπινου νου, και ότι μόνο στον Θεό, και σ’ αυτούς τους Αγγέλους είναι γνωστός ο τρόπος πώς παρίστανται, ίσως δε να είναι γνωστός και σε όσους όπως οι Άγγελοι πολιτεύονται επάνω στην γη, και αξιώθηκαν από τον Θεό να τα μάθουν αυτά. Πώς λοιπόν εμείς, γήινοι όντες, μπορούμε τα περί των άυλων και υψηλότερων να εννοήσουμε
και πλην καθώς μπορούμε από την Γραφή να καταλάβουμε, λέμε ότι παρίστανται με έρωτα θείο, και με θεωρία προσεκτική, και με πόθο κυκλικά του Θεού παρίστανται. Δεν παρίστανται όμως τοπικώς, επειδή ο Θεός είναι απεριόριστος, και υπέρ το παν, αλλά με την εγγύτητα, και οικειότητα της αγάπης, και με το να μετέχουν, και πληρούνται εκεί από τον Θεό από απαυγάζουσα και λαμπρή αστραπή· επειδή ούτε αυτοί δεν τον βλέπουν κατ’ ουσίαν, με το να είναι και σ’ αυτούς, όπως στα κτίσματα, φύσει αθεώρητος ο Θεός, και δεν μπορούν να δουν τον πάνω από την φύση τους την κτιστή.
Εάν ημείς αδυνατούμε να δούμε αισθητά τους Αγγέλους, με το να είναι φύσης ανώτερης, πόσο μάλλον αυτοί δεν μπορούν να δουν τον φύσει άκτιστο Θεό; Γι΄αυτό μετέχοντες αυτοί οι Άγγελοι από τον Θεό το θείο φως, δέχονται από αυτόν ̓Αποκαλύψεις, και έχοντες τον νου κινούμενο από τον πρώτο νου, δηλαδή εκ του Πατρός, και τον λόγο εκ του Θεού Λόγου του ζώντος, γιατί είναι λογικοί δι ̓ αυτόν, και τον αγιασμό, και την κίνηση έχοντες εκ του Παναγίου Πνεύματος, κατανοούν το θείο θέλημα, και ασωμάτως πληροφορούνται, και προς την εργασία, και εκτέλεση αυτού του θείου θελήματος με όλη την θερμότητα και ακούραστα κινούνται.
Στο μέσο δε αυτών των ̓Αγγέλων, κατά την ιστορία του Ιώβ, στάθηκε και ο διάβολος, όχι κατά τον τόπο, και την στάση των ̓Αγγέλων, επειδή πως μπορεί να συνταχθεί με αυτούς ο αντάρτης, ο οποίος ξέπεσε από την Ουράνια διαγωγή; καθώς και ο Σωτήρ λέει· «εθεώρουν τον Σατανάν ως αστραπήν εκ του Ουρανού πεσόντα»· εκείνος μεν εκ των Ουρανών έπεσε, ένα διαίτημα [=διαμονή, κατοικία] δε, και κατοίκημα των ̓Αγγέλων είναι οι Ουρανοί, επειδή αν και είναι ασώματα Πνεύματα οι Άγγελοι, αλλ’ όμως περιγραπτοί, είναι και σε τόπο, καθώς και ο δικός μας νους· μόνο δε το θείον είναι απερίγραπτο, και όχι σε κάποιο τόπο, και απεριόριστο.
Στάθηκε λοιπόν ο πονηρός εν μέσω των ̓Αγγέλων όχι κατά τον τόπο, και την στάση την αγγελική, αλλά με την έπαρση της αλαζονείας του, και με το υπερήφανο, και αντίθεο του φρονήματος, επειδή δεν μπορεί να διαπεράσει περαιτέρω από τον αέρα εκείνος· οπού κατακρίθηκε μάλιστα να είναι υποκάτω στην γη, και στον άδη πάντοτε. Στεκόταν λοιπόν κομπάζοντας, δηλαδή αλαζονευόμενος, και θρασυνόμενος, και κινούνταν δυσσεβώς ενάντια στον Θεό που τον έπλασε, και τον αποκατέστησε αθάνατο, και επαιρόταν φθονερά ενάντια στον Ιώβ τον θεράποντα αυτού του Θεού. και ήταν πρόθυμος, και έπασχε να αποδείξει ψευδή την μαρτυρία του Θεού γι’ αυτόν τον Ιώβ. αλλά και από την θεία θέληση δόθηκε σ’ αυτόν τον Δαίμονα χώρα, δηλαδή παραχώρησε ο Θεός να ενεργεί τα της μανίας του για δοκιμή, και προκοπή του μακαρίου εκείνου Ιώβ, για να μη τολμά να λέει ο πονηρός, ότι δεν δοκιμάσθηκε ο Δίκαιος, ούτε φάνηκε με την δοκιμή, και έμπρακτα ή δικαιοσύνη του αθλητή, επειδή ο κοινός εχθρός δεν έχει δικαίωμα τίποτε να ενεργεί εναντίον των κτισμάτων, εκτός μόνο ή κατά θεία ευδοκία, και συγχώρηση, ή κατά θεία παραχώρηση, καθώς απ’ όλα τα μέρη της Γραφής διδασκόμαστε. Και αυτά μεν εν συντομία περί της τρίτης ‘Ερωτήσεως. .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου