ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ

ΑΡΧΙΚΗ

Ευάγριος Σχολαστικός

 Ο Ευάγριος Σχολαστικός (536 - 594) ήταν Βυζαντινός λόγιος και διανοούμενος του 6ου αιώνα και βοηθός του Πατριάρχη Αντιοχείας Γεωργίου[1]. Το σωζόμενο έργο του, Εκκλησιαστική Ιστορία, περιλαμβάνει μία συλλογή έξι τόμων σχετικά με την ιστορία της Εκκλησίας από την Πρώτη Σύνοδο της Εφέσου μέχρι τη βασιλεία του αυτοκράτορα Μαυρίκιου. 


 

Βιογραφία

Γεννήθηκε στην Επιφάνεια, μια μεσαίου μεγέθους πόλη της Συρίας στην καρδιά της Βυζαντινής αυτοκρατορίας. Η ακριβής χρονολογία γέννησής του είναι αμφίβολη, καθώς κάποιοι επιστήμονες την υπολογίζουν στα 536/7 και άλλοι στα 535[2]. Το πρώτο σύγγραμμά του μας μιλά για την τότε επιδημία πανώλης που επηρέασε μεγάλο μέρος του πληθυσμού της αυτοκρατορίας και που προσέβαλε και τον ίδιο, αλλά κατάφερε να σωθεί ως εκ θαύματος. Ο συγγραφέας περιγράφει πως αρκετά μέλη της οικογένειάς του πέθαναν περιλαμβανομένης της γυναίκας του[3].
Ο Ευάγριος φαίνεται πως μεγάλωσε σε πλούσια και αριστοκρατική οικογένεια με πολλούς και στενούς πολιτικούς δεσμούς. Είχε αξιόλογη εκπαίδευση από τα παιδικά του χρόνια ξεκινώντας με τη Γραμματική και αργότερα μεταπηδώντας στην Ελληνική λογοτεχνία. Κατέληξε τελικά να σπουδάσει νομικά και απέκτησε το περίβλεπτο προσωνύμιο «Σχολαστικός» πριν από τα 30 του χρόνια[4]. Το πρώτο σημαντικό ταξίδι του ήταν όταν συνόδεψε το Γρηγόριο Αντιοχείας στην Κωνσταντινούπολη προκειμένου να τον υπερασπιστεί ενάντια στην κατηγορία της ανάρμοστης σεξουαλικής συμπεριφοράς[5]. Ο Ευάγριος παντρεύτηκε ξανά στην Αντιόχεια και, όπως διηγείται, στην μεγαλοπρεπή τελετή του γάμου του παρευρέθηκαν αρκετά υψηλά ιστάμενα πρόσωπα, κάτι που αποδεικνύει το κοινωνικό κύρος του[6].
Ο Ευάγριος ήταν Χριστιανός της Χαλκηδονιακής παράδοσης και άσκησε κριτική στο Ζαχαρία και το Ζώσιμο (σημαντικές ιστορικές προσωπικότητες της εποχής του) πάνω σε θρησκευτικά θέματα. Αναγνώριζε τη συμβολή του Ζαχαρία στη θρησκευτική ιστοριογραφία του 5ου και 6ου αιώνα αλλά τον μάλωνε για τη θέση του υπέρ του Μονοφυσιτισμού. Ήταν, όμως, περισσότερο κριτικός με τον «Εθνικό» και αντι-Χριστιανό ιστορικό Ζώσιμο[7].

Εργογραφία

Ο Ευάγριος Σχολαστικός έγραψε πλήθος εκκλησιαστικών έργων που αφιέρωσε στον αυτοκράτορα Μαυρίκιο[8] αλλά, δυστυχώς, μόνο ένα σώθηκε, η «Εκκλησιαστική Ιστορία». Το σημαντικό αυτό έργο ολοκληρώθηκε το 593 και ασχολείται με την ιστορία του Χριστιανισμού, και τη βιογραφία πολλών αρχιεπισκόπων και αγίων της εποχής του[9]. Σημερινοί ιστορικοί του μεσαίωνα παραδέχονται πως ο συγγραφέας επηρεάστηκε από την προτίμησή του προς τον Χαλκηδονισμό [10] και επέλεξε να παρουσιάσει πληροφορίες που υπερασπίζονταν τη φήμη του δόγματος αυτού, αν και δεν παρέλειψε τις απόψεις των αντιπάλων του[11]. Για παράδειγμα, ο Ευάγριος στηρίζεται στη Βυζαντινή ιστορία του Μονοφυσίτη Ζαχαρία τον οποίο χαρακτηρίζει «αξιόπιστο», αν και παραλείπει κάποια αποσπάσματα που διαφημίζουν την θρησκευτική ταυτότητα του τελευταίου. Φαίνεται πως ο Ευάγριος δανείστηκε από τον Ζαχαρία επειδή ήταν ο πιο πλήρης εκκλησιαστικός συγγραφέας αναφορικά με τα γεγονότα από τον Θεοδώρητο Κύρου ως την εποχή του. Δυστυχώς, τα αυθεντικά χειρόγραφα του Ζαχαρία έχουν χαθεί[12]. Άλλοι ιστορικοί από τους οποίους επηρεάστηκε είναι οι Ευστάθιος Επιφανεύς, Ιωάννης Μαλάλας και Προκόπιος [13].
Ο Ευάγριος Σχολαστικός ήταν λιγότερο κριτικός απέναντι στον Ιουστινιανό και τη Θεοδώρα σε σχέση με τον Προκόπιο που τους περιγράφει ως τις φυσικές ενσαρκώσεις του σατανά. Λόγω της θρησκευτικής τους ταύτισης, ο Ευάγριος έγραψε για τον αυτοκράτορα με συμπάθεια, θαυμάζοντας τη στάση του σε θέματα δικαιοσύνης αλλά στηλιτεύοντάς τον για την επίδειξη πλούτου και την αιρετική συμπεριφορά του. Ο Ευάγριος είναι αντιφατικός απέναντι στον Ιουστινιανό, όπως για παράδειγμα, όταν τον χαρακτηρίζει «ενάρετο» ηγέτη αλλά ταυτόχρονα τον κατηγορεί ότι αρνούνταν να αποδεχθεί την ήττα στον πόλεμο κατά των Περσών που αυτός είχε ξεκινήσει[14]. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί επίσης, δραματικό αρχαιοελληνικό λόγο προκειμένου να σκιαγραφήσει τη ζωή του Ιουστινιανού και τις διακυμάνσεις στα οικονομικά της βασιλείας του[15].
Η «Εκκλησιαστική Ιστορία» θεωρείται έγκυρη και σημαντική πηγή για την ιστορία των χρόνων του Ευάγριου, καθώς ο ιστορικός διασταυρώνει τις πληροφορίες του, κάτι ασυνήθιστο ανάμεσα στους σύγχρονούς του[16]. Παρ’όλα αυτά, στην «Ιστορία» υπάρχουν αρκετά λάθη όπως η ασυνεπής χρονολόγηση και η παράλειψη σημαντικών γεγονότων (π.χ. πολέμων) που σημάδεψαν την εποχή του[17]. Όμως, σε καμία περίπτωση τα ελαττώματα αυτά δεν ήταν δική του πρωτοτυπία.

Παραπομπές

  • Account of author and his writings
  • Chesnut, p. 215

  • Ecclesiastical History Preface, pgs. vii-viii
  • Whitby, p. xiv
  • Ecclesiastical History Preface, p. viii
  • Whitby p. xv
  • Chesnut, pgs 224-225
  • Ecclesiastical History Preface, pgs ix-x
  • Chesnut, p. 216
  • Allen, p. 476
  • Whitby, p. xl
  • Allen, p. 488
  • Whitby, pgs xxii-xxx
  • Pazdernik, p. 265
  • Chesnut pgs 218-219
  • Whitby, p. xxiii
  •  Whitby, pg. liii
  • Πηγές

    • (Αγγλικά) Sccarry, Elaine. “The Well-Rounded Sphere: The Metaphysical Structure of the Consolation of Philosophy,” Essay’s in Numerical Criticism of Medieval Literature. (New Jersey: Associated University Press, 1980).
    • (Αγγλικά)Evagrius. Ecclesiastical History: A History of the Church in Six Books from A.D. 431 to A.D. 594. (London: Samuel Bagster and Sons, 1846).
    • (Αγγλικά)Chesnut, Glenn F. "Sozomen, Theodoret of Cyrrhus, and Evagrius Scholasticus: Other Successors and Continuators," The First Christian Histories. (Macon: Mercer University Press, 1986).
    • (Αγγλικά)Allen, Pauline. "Zachariah Scholasticus and the Historia Ecclesiastica of Evagrius Scholasticus," Journal of Theological Studies 31 (2):1980 (pgs 471-488). [1][νεκρός σύνδεσμος].
    • (Αγγλικά) Pazdernik, Charles. "Our Most Pious Consort Given Us by God: Dissident Reactions to the Partnership of Justinian and Theodora, A.D. 525-548" Classical Antiquity 13: 2 (Oct., 1994), pp. 256–281 [2].

    Εξωτερικοί σύνδεσμοι

    • Εκκλησιαστική Ιστορία (Evagrii Scholastici Epiphaniensis et ex Praefectis Ecclesiasticae Istoriae, Libri Sex, Ex Recensione H. Valensii, Oxinii, 1844
    • (Αγγλικά)Text of Evagrius' History of the Church
     https://books.google.de/books?id=3H2sPfGVyYwC&pg=PR1#v=onepage&q&f=false

    https://www.ccel.org/ccel/pearse/morefathers/files/evagrius_0_intro.htm

    Ἀναρτήθηκε ἀπὸ Βαρσανούφιος Στις Ιανουαρίου 19, 2024
    Αποστολή με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου BlogThis!Κοινοποίηση στο XΜοιραστείτε το στο FacebookΚοινοποίηση στο Pinterest
    Ετικέτες ΕΥΑΓΡΙΟΥ

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου

    Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
    Εγγραφή σε: Σχόλια ανάρτησης (Atom)

    Η Ιερά Σύνοδος για τον προσωπικό αριθμό

      Προσοχή είναι απάτη αυτά που βγάλανε στην Ι.Σύνοδο  δεν σας προφυλάσσουν (ΠΟΙΜΝΙΟ)  λένε εν μέρη την αλήθεια απ το ΦΕΚ της Κυβερνήσεως, δη...

    Δημοφιλείς αναρτήσεις

    • Το σκοτεινό έργο του Οικουμενισμού
        Εισαγωγή τι είναι ο Οικουμενισμός ;;; Τι είναι ο σημερινός θρησκευτικός Οικουμενισμός ;;; Είναι ο  Οικουμενισμός  αίρεση ;;; Αν ναι τότε ...
    • Δημήτρης Νατσιός: 'Οχι στην υποχρεωτικότητα για τον Προσωπικό Αριθμό!
       Μια άλλη άποψη του Δ.Νατσιου. Αν κατά πόσο βοηθά αυτό που είπε  τους Έλληνες Ορθοδόξους;  Ενώ τάχα της Εκκλησιάς ο δάσκαλος, να τον ρωτήσου...
    • Μερικοί οδηγοί επιβίωσης
        ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Γιατί δέν μας δίνουν μία λύση ; Η απάντηση από το ιστολογιο μας   .  Αφού δεν σας δίνουν αυτοί (ΝΙΚΗΔΕΣ κ.α...), την...
    • ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
        Ελλάς η ΤΈΦΡΑ.
    • ΠΑΓΟΒΟΥΤΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΙΘΜΟ....
       

    Διδάξω ἀνόμους τὰς ὁδούς σου, καὶ ἀσεβεῖς ἐπὶ σὲ ἐπιστρέψουσιν

    Ἁγίου Μαξίμου

    Πᾶσα ἀποδοχὴ τῶν αἰρετικῶν ἰσοδυναμεῖ πρὸς προδοσίαν τῆς πίστεως καὶ ἡ ἀγάπη πρὸς τοῦς ἀμετανόητους αἰρετικοὺς ἀποτελεῖ μισανθρωπίαν.

    Αρχειοθήκη ιστολογίου

    • Ιουνίου 2025 (20)
    • Μαΐου 2025 (32)
    • Απριλίου 2025 (47)
    • Μαρτίου 2025 (35)
    • Φεβρουαρίου 2025 (25)
    • Ιανουαρίου 2025 (30)
    • Δεκεμβρίου 2024 (15)
    • Νοεμβρίου 2024 (10)
    • Οκτωβρίου 2024 (50)
    • Σεπτεμβρίου 2024 (24)
    • Αυγούστου 2024 (15)
    • Ιουλίου 2024 (30)
    • Ιουνίου 2024 (31)
    • Μαΐου 2024 (87)
    • Απριλίου 2024 (72)
    • Μαρτίου 2024 (72)
    • Φεβρουαρίου 2024 (149)
    • Ιανουαρίου 2024 (298)
    • Δεκεμβρίου 2023 (147)
    • Νοεμβρίου 2023 (35)

    Δημοφιλείς αναρτήσεις εβδομάδας

    • Να ενημερώσετε τους λογιστές σας ότι δεν θέλετε να σας βγάλει πριν και κατά την φορολογική σας ενημερώτητα τον Π.Α.
       
    • Το σκοτεινό έργο του Οικουμενισμού
        Εισαγωγή τι είναι ο Οικουμενισμός ;;; Τι είναι ο σημερινός θρησκευτικός Οικουμενισμός ;;; Είναι ο  Οικουμενισμός  αίρεση ;;; Αν ναι τότε ...
    • Οι χοροί μας μάραναν , ενώ η πνευματική κατήχηση πήγε τόσα χρόνια περίπατο
       Για αυτό βγήκαν πολλοί "ηθικοί  ( πουπηδες ) και ευσεβείς (ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΕΣ) " από  την  Κρήτη .
    • Ο ΑΜΚΑ και η επιβεβαίωση των άλλων προσωπικών σας στοιχεία
       Μπορούμε να το αποφύγουμε αυτό το βήμα ;  Τι σχέση έχει ο ΑΜΚΑ όταν κάνω την  Δήλωση φορολογίας εισοδήματος ; μήπως είναι η παγίδα για να β...
    • Ο Οικουμενιστής Γερμανίας αποκαλύπτει περί Γεροντάδων
       Σας το λένε κατάμουτρα σας βάζουν τις εικόνες τους για προσκυνήματα και σεις συνεχίζετε να αγαπάτε την εκκλησία του ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ και απορρ...

    ΠΡΟΣΟΧΗ !!!

    ΑΝ ΔΕΝ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΠΑΤΗΣΤΕ ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΔΕΞΙ ΚΛΙΚ ΑΝΟΙΓΜΑ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΣΕ ΝΕΑ ΚΑΡΤΕΛΑ !

    Ἐπικοινωνία

    xerovoblogspot@gmail.com
    Print Friendly and PDF

    Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

    Translate

    ΑΓΩΝΑΣ ΑΓΩΝΙΖΟΜΕΝΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ

    Φόρτωση...

    ΑΚΤΙΝΕΣ

    Φόρτωση...

    ΕΘΝΕΓΕΡΣΙΣ

    Φόρτωση...

    π. Αυγουστίνος Καντιώτης

    Φόρτωση...

    Ο λόγος της Ορθοδοξίας

    Φόρτωση...

    Αναγνώστες

     
        +Ακολουθείτε    
        Εγγραφείτε δωρεάν σε αυτόν τον ισότοπο    

    Εγγραφείτε δωρεάν σε αυτόν τον ισότοπο

       

    Με το Google Friend σύνδεση

     

    ΑΠΟ ΤΟ 2023

    Ετικέτες

    • 1η Οικουμενική Σύνοδο (5)
    • 2η Οικουμενική Σύνοδο (1)
    • 3η Οικουμενική Σύνοδο (1)
    • 4η Οικουμενική Σύνοδο (1)
    • 5η Οικουμενική Σύνοδο (1)
    • 6η Οικουμενική Σύνοδο (1)
    • 7η Οικουμενική Σύνοδο (2)
    • ΑΒΒΑΔΕΣ (6)
    • Αββάς Κασσιανός ο Ρωμαίος (1)
    • ΑΓ. Ι. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (32)
    • Αγ. Νικόλαος Βελιμίροβιτς (2)
    • ΑΓ.ΚΥΡΙΛΛΟΥ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ (10)
    • ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ (2)
    • ΑΓΙΟ ΦΩΣ (1)
    • ΑΓΙΟΙ Κ.Δ. (36)
    • ΑΓΙΟΙ Π.Δ. (1)
    • ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ (1)
    • ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ (11)
    • Άγιος Αναστάσιος ο Σιναΐτης (1)
    • ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ (3)
    • Άγιος Γεννάδιος Κωνσταντινουπόλεως (1)
    • Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος (1)
    • ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ (6)
    • Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς (4)
    • Άγιος Ιουστίνος ο φιλόσοφος και μάρτυς (3)
    • Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός (12)
    • ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ (3)
    • Άγιος Νεκτάριος (1)
    • ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΝΥΣΣΗ (4)
    • Αγίου Ιωάννου του Νηστευτού (1)
    • Αθανάσιος Σακαρέλλος (2)
    • ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΛΕΞΑΝ∆ΡΕΙΑΣ (6)
    • ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ ΣΩΤΗΡΙΑ (1)
    • ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ (2)
    • ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ (1)
    • Αντιχαλκηδόνιοι (1)
    • Αόρατος Πόλεμος (1)
    • ΑΠΙΣΤΙΑ (7)
    • ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΑ (1)
    • ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ 1 (11)
    • ΑΠΟΣΤΟΛΟΙ (1)
    • ΑΠΟΤΕΙΧΗΣΙ (37)
    • ΑΡΧΑΙΕΣ ΧΩΡΕΣ -ΛΑΟΙ ΚΑΙ ΦΥΛΕΣ (1)
    • Αρχιεπισκόπου Ευγενίου Βουλγάρεως (1)
    • ΑΡΧΙΜ. ΙΟΥΣΤΙΝΟΥ ΠΟΠΟΒΙΤΣ (3)
    • Αρχιμανδρίτης Παίσιος Παπαδόπουλος (4)
    • ΑΣΚΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙ ΠΑΡΘΕΝΙΑΣ (1)
    • αυτεξούσιο (6)
    • ΑΦΟΡΙΣΜΟΙ (1)
    • Βίος και πολιτεία οσίων σαλών (1)
    • ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ (4)
    • ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ (7)
    • ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΔΟΣΙΘΕΟΣ (1)
    • ΓΕΡΟΝΤΙΚΟ-ΔΙΔΑΧΕΣ (11)
    • Γερόντισσα Γαβριηλία (2)
    • ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ (1)
    • ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ (2)
    • Δημήτρης Δασκαλάκης (1)
    • ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ (1)
    • ΔΙΚΑΙΟΙ (3)
    • ΔΙΩΓΜΟΣ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ (1)
    • ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ (42)
    • ΔΟΣΙΘΕΟΥ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ (2)
    • ΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΕΙΑ (13)
    • ΕΙΚΟΝΕΣ (24)
    • ΕΚΚΛΗΣΙΑ (1)
    • ΕΛΕΓΧΟΣ (3)
    • ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΑΝΔΡΩΝΗΣ (1)
    • Ελευθέριος Ανδρώνης (1)
    • Ελληνική Πατρολογία (2)
    • Επιβίωση (2)
    • ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ (7)
    • Έργα Αγίου Νικοδήμου (12)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΕΠΕ (3)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (1)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Κ.Δ (1)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Π.Δ (1)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ (1)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡ ΥΜΩΝ (1)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΤΟΥ ΠΙΣΤΕΥΩ (1)
    • ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΨΑΛΜΩΝ (17)
    • ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ (3)
    • Εσχατολογικά (10)
    • Ευάγγελος Ρωσσόπουλος (8)
    • ΕΥΑΓΡΙΟΥ (1)
    • ΕΥΕΓΕΡΤΙΝΟΣ (2)
    • ΕΥΣΕΒΕΙΟΥ ΚΑΙΣΑΡΕΙΑΣ (1)
    • Η ΑΠΟΚΡΥΦΗ ΓΝΩΣΗ (5)
    • Η ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ (8)
    • Η νηστεία (2)
    • Η ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ (7)
    • ΗΘΙΚΑ (2)
    • Ηλίας Μηνιάτης (1)
    • ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ (20)
    • Θεοδωρήτου Εκκλησιαστική Ιστορία (1)
    • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ (3)
    • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΖΗΣΗΣ ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ (1)
    • ΙΟΥΔΑΙΣΜΟΣ (15)
    • ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΙ (1)
    • ΙΣΤΟΡΙΚΑ (2)
    • ΙΣΤΟΡΙΚΟΔΟΓΜΑΤΙΚΑ (40)
    • ΙΩΣΗΦ ΒΡΥΕΝΝΙΟΣ (5)
    • ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ (2)
    • ΚΑΤΑ ΑΙΡΕΣΕΩΝ (48)
    • ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΑΙΡΕΣΕΩΝ (4)
    • ΚΑΤΗΧΗΣΕΙΣ (31)
    • ΚΑΤΗΧΗΣΕΙΣ ΕΠΕ (4)
    • Κήπος Χαρίτων (4)
    • ΚΟΚ (1)
    • Κωνσταντίνος Βαθιώτης (3)
    • Κωνσταντίνος Στέφος (4)
    • Λαυσαϊκή ιστορία (1)
    • ΛΕΙΜΩΝΑΡΙΟΥ Ι.ΜΟΣΧΟΥ (5)
    • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ (18)
    • ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΝ (19)
    • ΛΟΓΟΙ ΕΓΚΩΜΙΑΣΤΙΚΟΙ -ΕΠΙΤΑΦΙΟΙ (1)
    • ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΝΑΝΗΣ (2)
    • Μακάριος Καλογερᾶς (1)
    • ΜΑΡΤΥΡΕΣ (11)
    • ΜΕΓΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ (11)
    • ΜΕΓΑΣ ΦΩΤΙΟΣ (5)
    • Μέγας Φώτιος (1)
    • ΜΕΛΕΤΗΤΗΡΙΟ (1)
    • Μετάνοια (19)
    • Μυργιώτης Παναγιώτης (19)
    • ΜΩΑΜΕΘΑΝΙΣΜΟΣ (8)
    • ΝΑΟΔΟΜΙΑ (3)
    • Νέα Κλίμαξ (1)
    • ΝΕΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΑ (7)
    • ΝΕΑ ΤΑΞΗ ΠΡΑΓΜΑΤΩΝ (9)
    • ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΔΑΠΕΡΓΟΛΑΣ (3)
    • ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ ΚΑΛΛΙΣΤΟΥ (1)
    • ΝΟΥΘΕΣΙΕΣ (7)
    • Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος (2)
    • Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΟΥ ΘΗΡΙΟΥ (57)
    • Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΣΟΛΟΜΩΝΤΑ (1)
    • Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ (22)
    • ΟΙ ΠΑΡΑΤΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΓΟΧ (30)
    • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ (428)
    • ΟΜΙΛΙΕΣ (2)
    • ΟΜΟΛΟΓΗΤΕΣ (12)
    • ΟΣΙΟΙ (37)
    • Όσιος Πέτρος ο Δαμασκηνός (1)
    • Οσίου Εφραίμ του Σύρου (17)
    • ΟΣΙΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΣΤΟΥΔΙΤΟΥ (6)
    • ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΣΧΙΣΜΑ (9)
    • ΟΥΝΙΑ (30)
    • π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΥ ΚΑΝΤΙΩΤΟΥ (18)
    • Π.Δ (13)
    • π.Φιλόθεος Ζερβάκος (2)
    • ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ (1)
    • ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ (8)
    • ΠΑΠΙΣΜΟΣ (34)
    • Παραβολές του Κυρίου (6)
    • ΠΑΣΧΑΛΙΟ (52)
    • ΠΑΤΕΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ (14)
    • Πατερικά Σταχυολοχήματα (3)
    • ΠΑΤΕΡΩΝ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣ. ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ (2)
    • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΣ (5)
    • ΠΕΡΙ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ (2)
    • ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΜΟΣΧΑΣ (2)
    • Πνευματικά γυμνάσματα (7)
    • ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ (1)
    • ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΑ (1)
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ (16)
    • ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ (8)
    • ΠΡΟΦΗΤΕΣ (26)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΒΑΡΟΥΧ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΔΑΝΙΗΛ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΣΑΪΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΕΖΕΚΙΗΛ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΩΗΛ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΩΝΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΜΙΧΑΙΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΟΒΔΙΟΥ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΑΒΒΑΚΟΥΜ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΑΓΓΑΙΟΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΑΜΩΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΜΑΛΑΧΙΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΝΑΟΥΜ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΣΟΦΟΝΙΑΣ (1)
    • ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΩΣΗΕ (2)
    • Ρίχαρντ Κουντενχόβε-Καλέργκι (1)
    • ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ (3)
    • ΣΟΖΩΜΕΝΟΥ (1)
    • ΣΥΛΛΟΓΗ ΓΝΩΜΙΚΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ Γ (8)
    • ΣΥΜΒΟΛΑ (1)
    • ΣΥΜΕΩΝ ΑΡΧΠΟΥ ΘΕΣΝΙΚΗΣ (13)
    • ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ (21)
    • ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ (100)
    • ΣΩΚΡΑΤΗ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΟΥ (1)
    • Τα ήθη και τα έθιμα (8)
    • ΤΑΛΜΟΥΔ (2)
    • ΤΑΜΕΙΟΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ (1)
    • ΤΑΧΤΣΟΓΛΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ (1)
    • Τεκτονισμός (30)
    • ΤΟ ΠΗΔΑΛΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΙΕΡΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ (6)
    • ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ (1)
    • ΤΟΠΙΚΕΣ ΣΥΝΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ (1)
    • ΥΓΕΙΑ (3)
    • ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ (1)
    • ΦΑΡΙΣΑΪΣΜΟΣ (1)
    • ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ (11)
    • ΦΩΤΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ (3)
    • Χειροτονίες γυναικών (14)
    • Χρηστοήθεια των Χριστιανών (6)
    • Χρήστος Βλαμάκης (2)
    • ΧΩΡΙΑ ΑΓΙΑΣ ΓΡΑΦΗΣ (2)
    • ΨΑΛΜΟΙ (7)
    • ΨΕΥΔΟΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ (14)
    • ΨΕΥΔΟΠΡΟΦΗΤΕΣ (14)
    • M.M.E (1)
    • NIOLAND (3)
    Από το Blogger.