Μαρτυρίες παλαιών για το σημείο του Σταυρού που φάνηκε στα Ιεροσόλυμα.
Α΄. Φιλοστοργίου [1], Εκκλησιαστική ιστορία 3, 26.
Ο Κωντάντιος λοιπόν νίκησε τον τύραννο, αφού προηγουμένως φάνηκε και εδώ το σημείο του Σταυρού για πολλή ώρα, και κάλυψε με τις καταπληκτικές ανταύγειες του το φως της ημέρας. Φάνηκε δε στα Ιεροσόλυμα κατά την τρίτη ώρα της ημέρας, ενώ ήταν η γιορτή της λεγόμενης Πεντηκοστής.
Και ο γραμμένος από τον Θεό τύπος εκείνος φαινόταν να φτάνει από τον τόπο του λεγομένου Κρανίου μέχρι και το όρος των Ελαιών, ενώ μεγάλο ουράνιο τόξο τον περιτύλιγε από παντού με τη μορφή στεφανιού. Και προφανώς το ουράνιο τόξο σήμαινε την εύνοια του Ιησού που σταυρώθηκε και αναλήφθηκε, ενώ το στεφάνι τη νίκη του βασιλιά.
Το φεγγοβόλο εκείνο και σεβάσμιο θέαμα δεν ήταν αθέατο ούτε από τους ευρισκόμενους στο στρατόπεδο, αλλά βλεπόταν ολοκάθαρα. Και τον Μαγνέντιο βέβαια και αυτούς που ήταν μαζί του, επειδή επιδίδονταν στη λατρεία των δαιμόνων, τους κατέλαβε μεγάλος φόβος, ενώ τον Κωνστάντιο και τους δικούς του τους έδωσε θάρρος ακαταμάχητο.
Β΄. Σωκράτους [2], Εκκλησιαστική ιστορία, βιβλίο 2, 28.
Και όταν τοποθετήθηκε στην πόλη των Αντιοχέων, φάνηκε στην Ανατολή το σημείο του Σωτήρα. Φάνηκε δηλαδή στον ουρανό μια στήλη σε σχήμα Σταυρού, που θεωρήθηκε μεγάλο θαύμα σε όσους το έβλεπαν.
Γ΄. Χρονικό Αλεξανδρινό
Του έτους 351, 5.859 από κτίσεως κόσμου, 14ου έτους της βασιλείας του Κωνσταντίου, Ινδικτιώνος 9.
Το σημείο του Σταυρού εμφανίστηκε στα Ιεροσόλυμα κατά το έτος αυτό. Ήταν περίπου τρίτη ώρα (την ημέρα της Πεντηκοστής) όταν εμφανίστηκε, φωτεινό και απλωμένο στον ουρανό, κατά την πρώτη ημέρα της σελήνης του μηνός Μαΐου, από το όρος των Ελαιών μέχρι τον Γολγοθά, τον τόπο όπου σταυρώθηκε ο Κύριος, προς ανατολάς, εκεί όπου αναλήφθηκε ο Κύριος. Γύρω από τον τίμιο Σταυρό, που είχε εμφανιστεί, υπήρχε στεφάνι που είχε τη μορφή ουράνιου τόξου.
Την ίδια ώρα εμφανίστηκε και στην Πανωνία στον Αύγουστο Κωνστάντιο και τον στρατό που ήταν μαζί του στον πόλεμο κατά του Μαγνεντίου [3]. Και όταν άρχισε ο Κωνστάντιος να επιτίθεται εναντίον του κοντά στην πόλη που λεγόταν Μούρσα [4], ο Μαγνέντιος νικημένος κατέφυγε στη Γαλλία μαζί με λίγους στρατιώτες του.
Δ΄. Παύλου διακόνου, μοναχού το Monte Cassino, Ιστοριών βιβλίο 2
Τότε, καθώς (ο καίσαρας Γάλλος) βάδιζε προς την Αντιόχεια, εμφανίστηκε ανατολικά στον ουρανό σημείο την ημέρα της Πεντηκοστής. Φάνηκε δηλαδή στον ουρανό στήλη σε σχήμα Σταυρού, η οποία ήταν ολόφωτη, και εκτεινόταν από τον Γολγοθά μέχρι το όρος των Ελαιών.
Το όραμα αυτό το είδε και ο Κωνστάντιος Γάλλος.
Ε΄. Πράξεις του Αγίου Αρτέμιου, μάρτυρος στις 20 Οκτωβρίου
Εκείνο ακριβώς τον χρόνο (όταν νίκησε τον Μαξέντιος) παράδοξο σημείο του Σταυρού, τεραστίων διαστάσεων, τέτοιο που με την ακτινοβολία του να ξεπερνάει το φως της ημέρας, εμφανίστηκε στα Ιεροσόλυμα κατά την τρίτη ώρα της ημέρας που ήταν ημέρα της γιορτής που λέγεται Πεντηκοστή. Το σημείο αυτό εκτεινόταν από την τοποθεσία που ονομάζεται Κρανίου τόπος μέχρι το όρος των Ελαιών.
ΣΤ΄. Τυπικό του Αγίου Σάβα, μήνας Μάιος
Στις επτά του μηνός (γιορτάζεται) η ανάμνηση του σημείου του Σταυρού που φάνηκε στον ουρανό στην πόλη Ιερουσαλήμ, κατά την τρίτη ώρα της ημέρας, επί της βασιλείας του Κωνσταντίνου (Κωνσταντίου), και εκτεινόταν από τον άγιο τόπο του Κρανίου με αστέρια μέχρι το άγιο όρος των Ελαιών.
Ζ΄. Μηνιαίο Ελληνικό,
ημέρα 7η, του μήνα Μαΐου
Στις εφτά του ιδίου μηνός, μνήμη του σημείου του τιμίου Σταυρού που εμφανίστηκε την τρίτη της ημέρας επί βασιλέως Κωνσταντίου, υιού του μεγάλου Κωνσταντίνου, και των αγίων μαρτύρων Ακακίου και Κοδράτου.
Η΄. Όλα τα τυπικά μετά την περιγραφή του Σταυρού προσθέτουν:
Στις εφτά του ιδίου μηνός Μαΐου) γιορτάζουμε την ανάμνηση του σημείου του Σταυρού που εμφανίστηκε επί βασιλέως Κωνσταντίου, υιού του μεγάλου Κωνσταντίνου, και Κυρίλλου αρχιεπισκόπου Ιεροσολύμων.
Όταν στήθηκε ο Σταυρός παλαιότερα αγιάσθηκε η γη, και τώρα με την εμφάνιση του αγιάσθηκε ο θόλος του ουρανού. Κατά τις ημέρες της αγίας Πεντηκοστής, στις εφτά Μαΐου, την τρίτη ώρα της ημέρας, φάνηκε ο τίμιος και ζωοποιός Σταυρός, σχηματισμένος από φως, που τον έβλεπε όλος ο λαός, πάνω από τον άγιο Γολγοθά και απλωμένος μέχρι το άγιο όρος των Ελαιών, Ο Σταυρός αυτός με τη λαμπρότητα της ακτινοβολίας του κάλυψε τις ακτίνες του ήλιου. Τότε κάθε ηλικία νέων και γερόντων, μαζί με τα νήπια και τις θηλάζουσες μητέρες τους έτρεξαν στην εκκλησία και με αμέτρητη χαρά και θερμή κατάνυξη ανέπεμψαν ευχαριστία στον Θεό για το παράδοξο αυτό θέαμα.
[1] Ιστορικός, Καππαδόκης την καταγωγή, που γεννήθηκε γύρω στο 368, οπαδός του Ευνομίου. Έγραψε ιστορία, ως συνέχεια εκείνης του Ευσεβίου, σε 12 βιβλία, η οποία όμως χάθηκε και σώθηκαν μερικά αποσπάσματά της στον Ιωάννη Ρόδου, Νικήτα Ακομινάτο και στον Φώτιο.
[2] Ιστορικός που γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 380. Έγραψε Εκκλησιαστική Ιστορία, ως συνέχεια της ιστορίας του Ευσεβίου, σε 7 βιβλία. Χρησιμοποιεί αξιόλογες πηγές, γι’ αυτό είναι έργο σημαντικό.
[3] Ημιβάρβαρος αξιωματικός που στις 18 Ιανουαρίου του έτους 350 με συνωμοσία ανακηρύχθηκε Αύγουστος στο Αυγουστόδουνο (βλ. Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμ. Ζ΄, σελ. 49).
[4] Στην πόλη αυτή διεξήχθη αιματηρότατη μάχη, κατά την οποία έπεσαν 30.000 άνδρες του Κωνσταντίου και 24.000 από τους άνδρες του Μαγνεντίου, ο οποίος νικημένος κατόρθωσε να δραπετεύσει στην Ακυληία, όπου, αφού νικήθηκε και πάλι, αποκλεισμένος στο Λούγδουνο (Λυών) αυτοκτόνησε στις 10 Αυγούστου του 353.
[5] Μάλλον πρόκειται για τον Μαγνέντιο, τον οποίο νίκησε ο Κωνστάντιος, ενώ τον Μαξέντιο τον νίκησε ο Μέγας Κωνσταντίνος, ύστερα από ανάλογο όραμα του τιμίου σταυρού.
Κυρίλλου Ιεροσολύμων
Άπαντα τα Έργα, 2
εκδ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσσαλονίκη, 1994
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου